اماکن مذهبی مشگین شهر

اماکن مذهبی مشگین شهر Meshgin Shahr Religious Places

اماکن مذهبی و زیارتی موجود در سطح شهرستان مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: ایمانعلی ایمانی

شهرستان مشگین شهر، با قدمت هزاران ساله، از ابتدای پیدایش میزبان مهاجران و غیربومیان زیادی از سرتاسر کشور و حتی خارج از کشور بوده است. گاها این مهاجران با اتراق در مناطقی از شهرستان به سکونت گزیده و تشکیل طایفه ای بزرگ و تاریخی را رقم زده اند. همانند اکثر نقاط ایران، مشگین شهر نیز میزبان نوادگانی از ائمه اطهار بوده است، به طوری که امروزه قبور مبارک این نواده گان به امکانی زیارتی و مقدس برای اهالی تبدیل شده اند. در زیر به بررسی امامزاده های مشگین شهر می پردازیم:

ـ امامزاده سید سلیمان (ع) فخرآباد: مقبره این امامزاده در روستای فخرآباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان مشگین شهر قرار دارد. بناي امام زاده سيدسليمان در کنار بناي مسجدي است که از بيرون داراي نقشه مدور است. براي جلوگيري از رانش آن تا ارتفاع سه متري به وسيله ديوار هاي پشتيبان در برگرفته شده كه در نتيجه آن نقشه بنا در قسمت پايين به صورت مربع برگرفته شده است. داخل مقبره به شكل هشت ضلعي نزديک به دايره است و صندوق قبر در وسط آن قرار دارد. اين بنا بر روي ازاره سنگي سياه رنگي بنا شده و تمام آن با آجرهايي به صورت رگ چين چیده شده است. قطر خارجي بنا ۵ متر و قطر داخلي آن ۹۰/۳ متر مي باشد. از ناحيه خاوري نورگيري در ديواره بنا تعبيه شده است. برنماي بيروني با آجرهاي سياه رنگ اسم جلاله«الله» و در بالا تاريخ ۱۲۴۴ ه.ق نگاشته شده است. گنبد اين بنا كه به صورت شبدري تند است با كاشي كاري فيروزه رنگ پوشيده شده كه بر بالاي آن نقش شيري به حالت خوابيده تصوير شده است. در نماي داخلي در هر ضلع تاقچه اي با طاقي جناغي تعبيه شده و در حاشيه زير گنبد كتيبه اي بر روي گچ به تاريخ ۱۲۸۲ه.ق نوشته شده كه حاكي از گچ كاري بقعه است. نماي داخلي تماما از گچ پوشيده و بر روي آن نقوش اسليمي نقاشي شده است.

ـ امامزاده سید جعفر (ع) اونار: آرامگاه سید جعفر که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد در شمال شرقی روستای اونار در ۲۴ کیلومتری مشگین شهر واقع شده است. بنای کنونی امامزاده که در وسط یک باغ سرسبز وسیع و زیبایی قرار گرفته در سال ۱۳۰۰ احداث شده است. این امامزاده مسجدی بزرگ دارد که دارای سه درب است. قبر شریف امام‌زاده سید جعفر (ع) در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار گرفته که در بالای آن بر سقف مسجد گنبدی بزرگ بنا شده است.

ـ امامزاده سید ابراهیم (ع) لاهرود: این امامزاده در مرکز شهر لاهرود و در میدان مشهور به امامزاده قراردارد. سید ابراهیم امامزاده یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد. ساختمان قدیمی این امامزاده در سال ۱۳۷۷ تخریب و از نو ساخته شده‌است. این بنا تقریبأ به سبک معماری اسلامی است که دارای یک گنبد با پوشش فلزی و دو مناره می‌باشد. شهر لاهرود در ۲۰ کیلومتری شرق مشگین شهر واقع شده است. .

ـ امامزاده سید عمادالدین (ع) رحیم بیگلو: آستان امامزاده سیدعمادالدین (ع) در محدوده قبرستان مرکزی روستای رحیم بیگلو سفلی در ۲ کیلومتری شهر رضی و در ۸۰ کیلومتری مشگین شهر در پای تپه ای واقع شده است. دیوار سنگی به ارتفاع ۱/۲۰ سانتی متر دور تا دور قبرستان را محصور کرده است. امامزاده سید عمادالدین نزد اهالی روستای رحیم بیگلو از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است. بنای قدیمی این مکان زیارتی تخریب شده و بنای جدید به همت هیئت امناء و اداره اوقاف و با کمک های مالی مردم بازسازی شده است. بنای جدید در ابعاد تقریبی ۱۸×۱۲ متر با شالوده بتنی می باشد.

ـ امامزاده سید ابراهیم (ع) عور: این مکان زیارتی در روستای عور، در ۷ کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر واقع شده است. قبر مقدس این امامزاده چند سال پیش یافت شده و با بقعه متبرک آن با هزینه بالا مورد احداث قرار گرفت.

تصاویر:

موقعیت شهر فخرآباد بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/j7haMiBYujm

 

موقعیت روستای توریستی اونار بر روی نقشه گوگل:

https://goo.gl/maps/1HKsTebyJuq

 

موقعیت شهر لاهرود بر روی نقشه گوگل:

https://goo.gl/maps/AMfdkeFD9q92

 

موقعیت روستای رحیم بیگلو بر روی نقشه گوگل:

https://goo.gl/maps/TmYNf9L6CGm

 

موقعیت روستای عور بر روی نقشه گوگل:

https://goo.gl/maps/3cA49qJ5EmF2

1+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *