سدها و دریاچه های مشگین شهر

دریاچه آت گؤلی AtGoli Lake

دریاچه آت گؤلی در دامنه سبلان کنار شیروان دره، مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: شهروز عبادی

دریاچه آت گؤلی در جنوب غربی آبگرم شابیل و در کنار شیروان دره قرار دارد. طول تقریبی آن ۱۲۰ متر و عرض آن ۳۰ متر می باشد در حالی که عمق متوسط تالاب ۳ متر بوده و در سمت شمالی آن گودی معلوم نیست. با توجه به قرارگیری این دریاچه در کنار شیروان دره ، آب و هوا و ساختار جانوری و گیاهی آن متاثر از این دره شگرف بوده و بنابراین طبیعت بکر و بسیار زیبا و دیدنی در اطراف آن رقم زده شده است. این استخر همچنین محلی برای پرورش انواع ماهیان سردآبی نیز می باشد به طوری که گاها جشنواره های ماهیگیری نیز در آن برگزار می گردد.

طبق افسانه ای که سینه به سینه در میان مردمان منطقه در مورد این تالاب نقل می‌شود: زمانی که بابک خرمدین به قتل می‌رسد، اسب وی از دوری بابک تبدیل به اسبی سرکش شده و خود را به این تالاب رسانده و در آن مخفی می‌شود. براساس باور شاهسون‌ های منطقه، گاهی این اسب بزرگ و باشکوه از دریاچه خارج شده و در زیر نور ماه شیهه‌های بلندی کشیده و به دنبال سوار خود می‌گردد. مردمان منطقه، آب این تالاب را همچون ساوالان مقدس می‌پندارند و در انتظار فرارسیدن روزی هستند که دلاوری از دیار آذربایجان به پاخیزد و لیاقت تصاحب اسب بابک را داشته باشد.

این مکان زیبا به دلیل داشتن محیطی امن و بکر، محل حضور پرندگان مهاجر از قبیل چنگر، آبچیلیک و انواع مرغابی نیز می باشد. ضمن اینکه اطراف آن زیستگاهی برای انواع وحوش به شمار میرود.

فاصله آت گؤلی از آبگرم شابیل حدودا ۷ کیلومتر، از شهر لاهرود ۲۷ کیلومتر و از مشگین شهر ۵۴ کیلومتر می باشد. بهترین مسیر برای دسترسی به این دریاچه جاده خاکی از آبگرم شابیل می باشد که تقریبا هموار بوده ولی باید با احتیاط طی شود. مسیر دیگر دسترسی به آن، جاده خاکی و ییلاقی از نزدیکی روستای آلنی می باشد.

تصاویر:

موقعیت دریاچه آت گؤلی بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/FnU7FqkCjWU2

1+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *