سدها و دریاچه های مشگین شهر

دریاچه آیقار Aygar Lake

دریاچه صمد گؤلی آیقار در ارتفاع 3500 متری در مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: شهروز عبادی

دریاچه بسیار زیبای آیقار، که به صمد گؤلی مشهور است، در بالای کوه آیقار در ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار گرفته است. مسیر واقع شدن این دریاچه، جنوب مشگین شهر و غرب سبلان می باشد. این دریاچه در میان طبیعت بسیار زیبا، بکر و وصف ناشدنی آیقار، با پیوستن رودهای شکل گرفته از برفهای ذوب شده بوجود آمده است. در بالادست این دریاچه کوه ککیللی آیقار و در پایین دست آن ییلاقات بسیار زیبای تندیرلی قرار دارد.

دریاچه آیقار در تامین آب مورد نیاز عشایر منطقه سهم بسزایی را ایفا کرده و همواره پرآب می باشد، اگر چه در فصول گرم سال ذخایر آن کمی کاهش پیدا می کند. محوطه اطراف این دریاچه از اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان آنچنان طبیعتی به خود می گیرد که گویی تکه ای کوچک از بهشت می باشد. در این موقع از سال، ترکیب گلهای چند رنگ بهاری، سبزه های اطراف، برف هنوز آب نشده و آب پاک و دست نخورده دریاچه آنچنان نمایی را شکل می دهد که کمتر کسی می تواند بی خیال از کنارش گذر کند. در طبیعت بی بدیل آیقار و تندیرلی علاوه بر صمد گؤلی دریاچه های کوچک فصلی زیادی نیز تشکیل می شوند.

بهترین مسیر دسترسی به این دریاچه، ایستگاه آخر نیروگاه زمین گرمایی موئیل می باشد. فاصله آن از روستای توریستی موئیل ۱۳ کیلومتر بوده و با وجود یک جاده ییلاقی ماشین رو، بهترین حالت برای رسیدن به آن پیاده روی و کوهنوردی از مسیر دره تندیرلی می باشد، زیرا که جاده ماشین رو بسیار ناهموار بوده و مناسب اتوموبیل های ییلاقی می باشد. روستای موئیل در ۱۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است.

تصاویر:

موقعیت دریاچه آیقار بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/y6PzviZAj6q

 

1+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

1 thought on “دریاچه آیقار Aygar Lake”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *