سدها و دریاچه های مشگین شهر

دریاچه طاووس گؤلی TavusGoli Lake

دریاچه طووس گؤولی در دامنه سبلان، مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: شهروز عبادی

دریاچه طاووس گؤلی (با تلفظ محلی تووس گؤلی) در جنوب شرقی مشگین شهر در ییلاقات دامنه سبلان، شرق روستای موئیل و غرب دشت ییلاقی هوشنگ میدانی قرار گرفته است. وسعت این دریاچه بزرگتر از سایر دریاچه های طبیعی شهرستان بوده و انواع ماهی قزل آلا و کپور در آن یافت می شود. وجود سد خاکی و جمع شدن آبهای منطقه در پشت این سد دریاچه بسیار زیبای طاووس گؤلی را شکل داده است که دارای طبیعتی بسیار چشم نواز می باشد. منطقه ای بسیار وسیع و زیبا، با چمنزارهای گسترده، رودهای جاری، آلاچیق های برافراشته با آب و هوایی ییلاقی، انواع پرنده های مهاجر و بومی اطراف دریاچه را دربرگرفته است.

این دریاچه از آب شدن برفهای سبلان و جاری شدن رودخانه های دامنه آن تشکیل شده و برای استفاده مزارع روستاهای پایین دست قیلچیقلو و ساربلانلار و نیز عشایر شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد. طاووس گؤلی در اکثر فصول سال پرآب بوده و به ندرت می توان آن را کم آب یافت.

فاصله این دریاچه از نزدیکترین روستا، قیلچیقلو، ۱۰ کیلومتر و از مشگین شهر حدود ۳۰ کیلومتر می باشد. جاده ماشین رو این دریاچه تا روستای قیلچیقلو هموار بوده ولی پس از آن خاکی و بسیار ناهموار می باشد به طوری که طی آن مسیر، تنها برای اتوموبیل های کوهستانی مناسب می باشد. معمول ترین مسیر برای دستیابی به این دریاچه مسیر مشگین شهر به روستای آلنی، روستای ساربانلار و روستای قیلچیقلو می باشد. مسیرهای دیگر، جاده خاکی و ییلاقی از آبگرم شابیل و جاده خاکی و ییلاقی از روستای موئیل (مسیر قوری تاختا) می باشد. ضمن اینکه مناسبترین مسیر برای پیاده روی و کوهپیمایی به سمت این دریاچه از روستای موئیل، مسیر پالان توکن می باشد.

تصاویر:

موقعیت دریاچه طاووس گؤلی بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/YUmbKQ95Zn42

0
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

1 thought on “دریاچه طاووس گؤلی TavusGoli Lake”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *