سدها و دریاچه های مشگین شهر

دریاچه قله سبلان Sabalan Lake

دریاچه موجود در قله آتشفشانی 4811 متری کوه سلطان ساوالان

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: شهروز عبادی

دریاچه قله کوه سبلان، که یکی از بی نظیرترین دریاچه های جهان از نظر قرار گیری در نوک قله می باشد، در ارتفاع ۴۸۱۱ متری واقع شده است. این دریاچه در دهانه آتشفشانی قله سلطان سبلان (تلفظ محلی سلطان ساوالان) به صورت بیضی شکل به ابعاد ۱۴۰ در ۸۰ متر با سطح آب ۲۵ متر از لبه جنوب قرار دارد. دیواره های عظیم سنگی محوطه دریاچه را پوشش داده اند. قسمت جنوبی این دریاچه تقریبا در تمامی ایام سال دارای برف و یخچال است.

کف این دریاچه از بازالت، آندزیت و تراکیت تشکیل شده و آب آن تنها از طریق ریزش برف تامین میگردد. از نظر شیمیائی، آب این دریاچه در ردیف آبهای سولفاته کلسیک سدیک بسیار سبک و غنی از سیلیس می‌باشد و موجود آبزی در آن مشاهده نمی‌شود. به استثنای فصل تابستان ( از اواسط تیر تا اوایل شهریور ) آب دریاچه در تمام فصول سال یخ بسته و منجمد است. درجه حرارت آب از درجه حرارت محیط تبعیت می‌کند و این امر نشان میدهد که آتشفشان سبلان، فعالیت حرارتی ندارد. عمق دریاچه در کناره‌های آن بسیار کم و در اواسط آن زیاد است و چنین به نظر میرسد که آبگیر دریاچه به شکل قیف می‌باشد.

صعود به قله سبلان از هر مسیر، به شوق رسیدن به این دریاچه و تماشای آن صورت می گیرد، لذا لذتی که یک کوهنورد پس از پایان یک پیاده نوردی سخت و طاقت فرسا، از تماشای آن بدست می آورد وصف ناشدنی است. این ویژگی بزرگ ساوالان باعث شده است که همه ساله در اکثر فصول سال، بخصوص فصول گرم، گردشگران و کوهنوردان بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان برای صعود به قله ساوالان و دیدن اعجاز طبیعت (دریاچه آن) به این منطقه بیایند.

تصاویر:

موقعیت دریاچه قله سبلان بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/1KUg5pyqCYD2

2+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *