برای ورود به صفحه کلیک کنید
راهنمای گردشگری مشگین شهر

راهنمای صعود به قله سبلان Guide to Climb Sabalan

راهنمای جامع صعود به قله سبلان (ساوالان) و قلل اطراف

کوهستان باعظمت و باشکوه سبلان Sabalan (به ترکی ساوالان Savalan) در شمال غربی ایران و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر واقع شده است. فاصله آن از مرکز شهرستان ۴۵ کیلومتر بوده و از شهر لاهرود ۲۵ کیلومتر می باشد. کوه سبلان با قرار گرفتن در ارتفاع ۴۸۱۱ متری از سطح دریا سومین قله بلند ایران و یکی از بزرگترین قلل خاورمیانه می باشد.

سبلان دارای سه قله اصلی به نام های سلطان (با ارتفاع ۴۸۱۱ متر)، کسری (با ارتفاع ۴۵۰۰ متر) و هرم (با ارتفاع ۴۶۰۰ متر) می باشد. این قلل به خصوص قله اصلی سلطان، که دارای دریاچه آتشفشانی در نوک قله می باشد، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران از سرتاسر دنیا بوده و هر ساله در تمامی فصول، به خصوص فصل تابستان، کوهنوردان بسیار زیادی به نوک قلل آن صعود می کنند. (توجه: برای کسب جزئیات و اطلاعات کامل درباره کوهستان سبلان به لینک زیر مراجعه نمایید):

کوهستان سبلان Sabalan Mountain

در مطلب حاضر قصد داریم تا شما را برای صعود بهتر و موفق تر به این کوهستان به طور کامل راهنمایی کنیم. اما بد نیست قبل از آن به نکات زیر توجه فرمایید.

نکات لازم و قابل توجه قبل از صعود به کوه سبلان:

۱ کوهستان سبلان از ۳ قله اصلی و چندین قله کوچک متمایز با ارتفاعات متفاوت تشکیل شده است و برای صعود به هرکدام از قلل باید زمان بندی و برنامه ریزی متفاوتی انجام داد. ضمن اینکه مسیر صعود به هر کدام از قلل نیز جداگانه می باشد.
۲ مناسب ترین زمان صعود به سبلان و سایر قلل اصلی برای کوهنوردان غیر حرفه ای، فصل تابستان (اواسط تیر ماه تا آخر شهریور ماه) می باشد.
۳ مناسب ترین زمان صعود زمستانی به سبلان برای کوهنوردان حرفه ای، دی ماه و بهمن ماه می باشد. فصول پاییز (به علت باد و طوفان) و بهار (به علت آب شدگی برف و یخ) توصیه نمی شود.
۴ در کوهستان سبلان دو پناهگاه و دو جان پناه وجود دارد. پناهگاه اول (پناهگاه اصلی) در شمال شرقی سبلان (سلطان)، پناهگاه دوم (جدید) در غرب سبلان (سلطان)، جان پناه اول در کنار سنگ قارتال (عقاب) و در غرب سبلان (سلطان) و جان پناه دوم در شمال کوه کسری قرار دارد.
۵ برای صعود به قله سبلان در فصل تابستان باید لوازم اولیه کوهنوردی مانند، کفش کوهنوردی، چادر، کیسه خواب، کوله پشتی، لباس گرم، باتوم (عصا)، عینک آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، قمقمه آب و … داشته باشید.
۶ برای صعود به قله سبلان در فصل زمستان باید علاوه بر برخورداری از اقلام اولیه کوهنوردی، لوازم حرفه ای مانند کفش کوهنوردی دوپوش، کاپشن پر، چادر دوپوش، لباس بیس Base، عینک مخصوص کوهنوردی، کوله پشتی ضدآب، گتر، کلاه مخصوص و در صورت امکان لوازم یخ نوردی و صخره نوردی را نیز در اختیار داشته باشید.
۷ توجه داشته باشید که بر خلاف تصور، صعود به کوهی با ارتفاع بالا همانند سبلان حتی در فصل تابستان، کار آسان و راحتی نبوده و هرگونه عدم آمادگی و اشتباه می تواند تبعات ناگواری به همراه داشته یا منجر به صعود ناموفق گردد.
۸ مهمترین فاکتور در صعود موفق به ارتفاعات برای افراد غیر حرفه ای و حتی حرفه ای، با توجه به کمبود اکسیژن و فشار بالا، هم هوایی می باشد. هم هوایی یعنی قرار گیری در ارتفاع بالا برای ساعت های طولانی تا بدن خود را با شرایط ارتفاع عادت دهد.
۹ مسیر صعود به کوه سلطان سبلان از پناهگاه تا نوک قله (دریاچه) با پرچم های نارنجی رنگ (شمار گذاری شده) مشخص می باشد. ضمن اینکه برای پرتگاه ها، پرچم هایی به رنگ زرد قرار دارند که نشان دهنده هشدار و توجه می باشند.
۱۰ اگر چه مسیر صعود به قله سلطان پاکوپ شده و مشخص می باشد اما بهتر است همواره یک نفر آشنا به کوهستان همراه داشته باشید و اطلاعات لازم را قبل از صعود کسب نمایید. ضمن اینکه صعود به سایر قلل اصلی (کسری و هرم) بدون داشتن راهنما کار بسیار سخت و اشتباهی است.
۱۱ تغذیه مناسب قبل و حین صعود برای موفقیت در کار بسیار ضروری است. ضمنا استفاده از قرص های مناسب برای کاهش تپش قلب، کوه گرفتگی، استفراغ، سردرد، سرگیجگی و تهوع توصیه می شود (افراد با مشکلات خاص حتما بایستی با پزشک مشورت نمایند). در زیر نکات لازم برای تغذیه مناسب و قرص های دارویی قرار خواهد گرفت.

نقشه اطلاعات موقعیت بخشهای سبلان (با قابلیت زوم):

[برای مشاهده تصویر با سایز اصلی اینجا کلیک کنید]

نقشه و مختصات پرچم های صعود به قله سبلان (قله سلطان، مسیر شمال شرقی):

در زیر نقشه پرچم های نشانگر مسیر صعود از پناهگاه شمال شرقی (مسیر اصلی) به همراه مختصات جغرافیایی و ارتفاع قرارگیری هر پرچم قرار می گیرد. ضمنا تصاویر پرچم و اعلانات هشدار به همراه پشت صحنه ای از فرآیند نصب پرچم و اعلانات توسط اعضا هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان مشگین شهر قرار می گیرد.

[توجه: برای مشاهده عکس ها در اندازه کامل روی آنها کلیک کنید. برای دانلود عکس نقشه اینجا و عکس مختصات اینجا کلیک نمایید]

فروشگاه لوازم کوهنوردی داغچی

جهت تهیه لوازم مورد نیاز کوهنوردی در مشگین شهر می توانید به فروشگاه داغچی مراجعه نمایید.

آدرس: مشگین شهر، میدان آزادی (باش چهارراه) به طرف میدان توحید (قوش میدانی)، جنب آرایشی بهداشتی متولی

تلفن تماس: ۰۹۳۵۳۵۵۲۲۷۴ ـ کانال تلگرام: daghchistore@ ـ آدرس اینستاگرام: daghchi_store@

راهنمای صعود به قله سبلان (سلطان):

قله سلطان دارای ۴۸۱۱ متر ارتفاع بوده و دارای دو مسیر معمول صعود می باشد:

۱ـ مسیر پناهگاه اصلی (مسیر شمال شرقی)

۲ـ مسیر پناهگاه یا جان پناه غربی

صعود از پناهگاه شمال شرقی، اصلی ترین مسیر صعود بوده و اکثر کوهنوردان این مسیر را برای صعود و فرود انتخاب می کنند. لذا با توجه به دلایل زیر پیشنهاد می شود که افراد غیرحرفه ای، کسانی که برای اولین بار به سبلان صعود می کنند و نیز افراد نابلد این مسیر را برای صعود و فرود خود انتخاب کنند تا به مشکل برنخورند:

ـ در فصول مختلف سال، بخصوص فصل تابستان، کوهنوردان بسیار زیادی از این مسیر به قله صعود می کنند لذا می توانند از مساعدت هم نوردان برخوردار باشند.

ـ در فصل تابستان ماشین های کوهستانی کرایه ای از آبگرم شابیل به پناهگاه به صورت مدیریت شده و سازمان یافته قرار دارند اما برای سایر مسیرها باید ماشین اختصاصی تهیه نمایید.

ـ پناهگاه اصلی از امکاناتی نظیر اتاق کرایه ای، سوپرمارکت، کمپ چادرزنی، اتاق امانت، مدیریت و … برخوردار می باشد و سایر پناهگاه ها و جان پناه ها فاقد هر گونه امکانات هستند.

ـ این مسیر صعود از پناهگاه تا نوک قله پرچم گذاری شده است که نشانگر میزان مسیر طی شده، مسیر باقی مانده و مسیر درست برای صعود می باشد. ضمن اینکه پرچمهایی نیز به رنگ زرد به معنی هشدار برای وجود پرتگاه و مسیر نادرست تعبیه شده اند.

ـ مسیر صعود از پناهگاه به دلیل سیل عظیم کوهنوردان به خصوص در روزهای تعطیل کاملا پاکوپ شده و مشخص می باشد لذا احتمال طی راه اشتباه، مگر در صورت وجود مه، بسیار پایین می باشد.

دیگر مسیر صعود از پناهگاه جدید (بنی هاشم) یا جانپناه غربی می باشد که مسیر سنگ عقاب (قارتال داشی) نیز نامیده می شود. برای صعود از این مسیر باید حتما اطلاعات کافی را دارا بوده و ترجیحا از یک راهنما کمک بگیرید. این مسیر از رفت و آمد نسبتا کمتری نسبت به مسیر اصلی برخوردار بوده و پناهگاه و جانپناه موجود فاقد هر گونه امکانات و حتی مدیریت می باشد.

[توجه: نقشه مسیرهای صعود بر روی Google Eath به صورت عکس با کیفیت بالا و فایل KMZ جهت استفاده در نرم افزار Google Eath در زیر قرار می گیرد]

راهنمای صعود از پناهگاه شمال شرقی:

برای صعود از این مسیر ابتدا خود را به شهرستان مشگین شهر و شهر لاهرود برسانید. از شهر لاهرود جاده آسفالته و مرغوب شابیل و قوتورسویی را طی نمایید تا به مجتمع آبدرمانی شابیل برسید. فاصله از شهر لاهرود تا شابیل ۲۵ کیلومتر می باشد. پس از رسیدن به مجتمع شابیل، اگر با خودرو شخصی آمده باشید می توانید با هزینه پایین آن را در پارکینگ مجتمع برای هر چند شب که خواستید قرار دهید. فقط به مسئول پارکینگ بگویید که قصد صعود به قله را دارید تا بهترین جا را برای پارک خودرو به شما پیشنهاد دهد.

جنب پارکینگ، خودروهای کوهستانی (عمدتا لندرور Landrover) کرایه ای قرار دارند که به صورت نوبتی مسافران را به پناهگاه حمل می کنند. ظرفیت این خودروها ۶ نفر بوده ولی افراد می توانند با پرداخت هزینه ۶ نفر برای تعداد کم هم آن را کرایه کنند. ضمنا کرایه خودروها کاملا مدیریت شده بوده و هر سال مقدار بسیار کمی افزایش پیدا می کند. می توانید از این خودروها برای رسیدن به پناهگاه استفاده کنید و بردن خودروهای شخصی و غیر کوهستانی، به خاطر ناهموار بودن جاده خاکی و عشایری، به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته در صورتی که میخواهید با پای پیاده مسیر شابیل تا پناهگاه را طی نمایید می توانید از کنار تله استیژ صعود خود را آغاز نموده و پس از طی مسیر مشخص، حدودا ۳ الی ۴ ساعته به پناهگاه برسید. ارتفاع پناهگاه شمال شرقی ۳۷۰۰ متر می باشد.

توصیه ما این است که برنامه صعود خود را برای دو روز تنظیم کنید و از صعود یک روزه و کوتاه مدت بپرهیزید. لذا بهتر است تا ساعت ۴ عصر روز قبل از صعود اصلی در پناهگاه باشید. از ساعت ۴ عصر تا بامداد روز بعد که می توانید صعود اصلی را انجام دهید بدن می تواند هم هوایی خوبی انجام داده و خود را با شرایط ارتفاع و کوهستان وفق دهد. پس از رسیدن به پناهگاه در صورتی که نمی خواهید در اتاق های اجاره ای شب را بمانید می توانید کمپ خود را در محوطه پناهگاه برپا کنید. [توجه: با توجه به وجود دائمی خرس و توله هایش در اطراف پناهگاه توصیه می شود کاملا چسبیده به پناهگاه چادر خود را قرار دهید] [توجه: در نزدیکی پناهگاه قدیمی شمال شرقی و در فاصله ۲۰ دقیقه ای آن (پیاده)، ساختمان جدیدی احداث شده است که می توان برای اسکان استفاده نمود]

بهترین زمان برای انجام صعود اصلی نیمه شب و سه الی ۴ ساعت قبل از طلوع خورشید می باشد، تا هم سختی مسیر به چشم نیاید و هم اینکه نور آفتاب اذیت نکند. لذا با توجه به اینکه در فصل تابستان طلوع خورشید حدود ساعت ۶ انجام می گیرد بهتر است صعود خود را از ساعت ۲ نیمه شب آغاز نمایید. البته طبیعی است که برای طی مسیر در تاریکی باید چراغ قوه و چراغ پیشانی داشته باشید. ضمن اینکه در روزهای تعطیل می توانید از مشاهده قطار نورهای ایجاد شده توسط کوهنوردان قبل از شما لذت ببرید. [توجه: اگر پس از صعود موفق قصد بازگشت به پناهگاه را دارید توصیه می کنیم که وسایل و بارهای اضافی خود را در چادرتان قرار دهید و از بردن بار اضافی به قله بپرهیزید. مطمئنا هیچ آسیبی به بارهای شما نرسیده و خود نیز به سبکی هر چه تمام صعود و فرود را انجام خواهید داد]

یه یاعلی گفته و صعود را آغاز نمایید. قرار است ۱۱۰۰ متر را در ارتفاع بالا، با اکسیژن پایین طی کنید. با توجه به توان پاهایتان، استعداد کوهنوردی تان و در صورت عدم اتلاف وقت می توانید ۳ الی ۴ ساعته مسیر پناهگاه تا دریاچه را طی نمایید. به پرچم های نصب شده دقت نمایید. این پرچم ها نشان دهنده طی مسیر درست، بوده و مسافت طی شده و مانده را یادآوری خواهد کرد. شروع پرچم از عدد ۴۹ می باشد و با رسیدن به دریاچه عدد ۱ را مشاهده خواهید کرد. اولین نقطه مشخص در مسیر، سنگ پروانه (پروانه داشی) می باشد که در ارتفاع ۴۰۰۰ متری قرار دارد. پس از این سنگ، شیب سخت و طاقت فرسایی انتظار شما را می کشد. اصلا نگران سختی راه نباشید، تا جایی که می توانید به مسیر تمرکز کنید، آب بنوشید و از تغذیه مناسب بهره ببرید. با دیدن افرادی که برمیگردند روحیه خود را از دست ندهید آنها دلایل خود را برای منصرف شدن از صعود و بازگشت دارند. تا جایی که می توانید به خستگی نیاندیشید و ذهن خود را برای رسیدن به دریاچه متمرکز کنید. با حوصله پیش بروید و از هر گونه عجله بپرهیزید (به قول معروف آهسته و پیوسته حرکت کنید). در طول مسیر پستی ها و بلندی های زیادی را پشت سر خواهید گذاشت. زمانی که به تابلوی خسته نباشید رسیدید بدانید که بیشتر مسیر را طی کرده اید. یکی از سخت ترین مراحل مسیر، شیب پایین دست سنگ محراب (محراب داشی) می باشد. اگر این مسیر را با موفقیت طی کنید تقریبا کار تمام است. ارتفاع سنگ محراب ۴۷۵۰ متر است. از سنگ محراب تا دریاچه راه بسیار کوتاه و همواری قرار دارد. زمانی که به دریاچه می رسید تمام خستگی از بدنتان بیرون خواهد رفت. لذا این صعود را با هیچ چیز عوض نخواهید کرد. دریاچه آتشفشانی قله سبلان انقدر باشکوه هست که هر کوهنوردی را به خود جذب کند تا مدتها در کنارش بنشیند و عکس یادگاری بگیرد. دریاچه در ارتفاع ۴۷۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

[نکات: ـــ اگر در حین صعود و قبل از رسیدن به دریاچه وضعیت جسمانی تان تحلیل رفته و به مشکل حادی برخوردید بهتر است برگردید و از طی ادامه مسیر منصرف شوید، قرار نیست به قیمت به خطر انداختن سلامتی تان به قله برسید، مطمئن شوید که بعدا فرصت دوباره برای صعود موفق پیدا خواهید کرد. ـــ اگر کنار دریاچه از لحاظ بدنی به مشکل برخورده اید و حالتان زیاد خوب نیست بهتر است زیاد کنار دریاچه نمانده و در اسرع وقت برنامه بازگشت را آغاز نمایید. ضمنا از پرخوری و خوردن غذاهای چرب و سنگین کنار دریاچه خودداری نمایید]

حال وقت فرود و بازگشت می باشد. اگر برنامه تان بازگشت به پناهگاه می باشد مسیر طی شده را با صبر و حوصله تمام برگردید و از حاشیه روی اکیدا خودداری فرمایید. پرچم ها را، که در راه برگشت از ۱ شروع می شوند یکی یکی پشت سر بگذارید. با مشاهده پرچم ۴۹ یعنی به پناهگاه رسیده اید. به پرچم های زرد رنگ دقت کنید و از رفتن به سمت آنها دوری نمایید. طی بی وقفه مسیر بازگشت ۲ الی ۳ ساعت زمان خواهد برد. با رسیدن به پناهگاه کار تمام است چادر و وسایل خود را جمع کرده و سوار خودرو به سمت شابیل شوید.

راهنمای صعود از پناهگاه یا جان پناه غربی:

برای صعود از پناهگاه جدید (موسوم به پناهگاه بنی هاشم) یا جانپناه غربی دو مسیر وجود دارد. ۱ـ مسیر دریاچه قارا گؤل ۲ـ مسیر شابیل

ـ برای صعود از مسیر دریاچه قارا گؤل بایستی ابتدا با استفاده از خودروهای کوهستانی خود را به این دریاچه برسانید (مختصات دریاچه در پایین ذکر خواهد شد). برای طی مسیر از مشگین شهر تا دریاچه قاراگؤل توسط خودرو نیز چند مسیر وجود دارد: ۱ـ مسیر اصلی و بهتر، مشگین شهر به روستای ساربانلار، ساربانلار به دریاچه طاووس گؤلی و طاووس گؤلی به دریاچه قاراگؤل می باشد. ۲ـ مسیر دوم، مشگین شهر به شابیل، شابیل به هوشنگ میدانی و هوشنگ میدانی به قاراگؤل می باشد. ۳ـ دسترسی از طریق مشگین شهر به روستای موئیل، موئیل به دریاچه طاووس گؤلی و سپس طاووس گؤلی به دریاچه قاراگؤل نیز میسر می باشد. قابل ذکر است که برای کوهنوردان حرفه ای طی تمامی این مسیرها با پای پیاده هم امکان پذیر می باشد.

پس از رسیدن به دریاچه قاراگؤل جاده خاکی بسیار ناهمواری به سمت پناهگاه جدید قرار دارد که توصیه می کنیم از طی آن بوسیله اتوموبیل خودداری کنید و آن را با پای پیاده بروید. از دریاچه قاراگؤل تا پناهگاه غربی با پای پیاده حداکثر ۱ ساعت طول خواهد کشید. پناهگاه غربی اتاق بزرگی است که برای اسکان تعداد زیاد کوهنوردان مناسب می باشد. ارتفاع پناهگاه بنی هاشم ۳۸۰۰ متر می باشد. پس از رسیدن به پناهگاه غربی باید به سمت جان پناه در کنار سنگ عقاب (قارتال داشی) حرکت کنید. مسیر حرکت از پناهگاه به جانپناه، رو به قله که بایستید، دره سمت چپ می باشد. این دره را به آهستگی و پیوستگی هر چه تمام به سمت بالا حرکت کنید تا طی مسافتی حدودا ۲ الی ۳ ساعته به جان پناه غربی و سنگ عقاب برسید.

ـ دسترسی به جان پناه غربی از طریق شابیل نیز امکان پذیر می باشد. برای انجام آن میتوانید جاده خاکی شابیل به پناهگاه را تا کمی بالاتر از محل اتراق عشایر خاوندی (معروف به خاوندی اوباسی) ترجیحا با خودرو (کوهستانی) یا پای پیاده طی کنید. کمی بالاتر از ییلاق عشایر خاوندی و درست از دامنه کوه به سمت ارتفاعات در سمت راست جاده حرکت کنید. رودخانه کوچکی در مسیر قرار دارد می توانید در کنار رودخانه حرکت کرده و به تپه ای معروف به بالیق بلی (پولک ماهی) برسید. در این تپه مسیر پاکوپ شده است. آن را به سمت ارتفاعات بالا بروید. پاکوپ ها را ادامه دهید تا در نهایت به جان پناه برسید. طی مسیر از ییلاق خاوندی تا جان پناه ۳ الی ۴ ساعت زمان خواهد برد.

جان پناه اتاقک آهنی کوچکی است که حداکثر ۱۰ نفر در آن جا می شوند در کنار جان پناه سنگ بزرگی به شکل عقاب قرار دارد که معروف به قارتال داشی بوده و سر آن به سمت قله قرار دارد. ارتفاع جانپناه از سطح دریا ۴۰۰۰ متر است. اگر قصد شب مانی را داشتید و داخل جان پناه جا نبود می توانید در اطراف آن چادر زده و کمپ برپا کنید.

می توانید حرکت از جان پناه به سمت قله را نیز به بامداد روز بعد، ۱ الی ۲ ساعت قبل از طلوع آفتاب، موکول کنید. قله و مسیر دسترسی به آن از جان پناه کاملا مشخص می باشد، ضمن اینکه اکثر مسیر نیز پاکوپ شده است. فراموش نکنید که برای رسیدن به قله نباید عجله کرد، وجود فشار بالای هوا، کمبود اکسیژن و ارتفاع می تواند عملکرد بدنتان را مختل کند لذا تا جایی که می توانید آهسته و پیوسته حرکت کنید. صعود به قله و دریاچه از جانپناه ۳ الی ۴ ساعت زمان خواهد برد. [توجه: بر خلاف صعود از پناهگاه اصلی، توصیه ما این است تا جایی که می توانید تمامی لوازم خود را با خود به بالای قله حمل کنید. زیر این مسیر بسیار خلوت بوده و احتمال (هرچند خیلی کم) دستبرد به وسایل رها شده بدون صاحب وجود دارد. در ضمن لطفا اطراف کمپ خود زباله رها نکنید]

نقشه مسیرهای صعود به سبلان:

تصاویر نقشه ها (با کیفیت بالا):

[توجه: با توجه به کیفیت بالای تصاویر، لود آنها ممکن است کمی زمان ببرد. برای دانلود تصاویر می توانید روی آنها کلیک راست کرده و گزینه Save Image را انتخاب نمایید]

لینک دانلود فایلهای KMZ :

[توجه: فایل های دارای فرمت kmz، مسیرهای صعود با پای پیاده و ماشین رو می باشند که از پیش طراحی شده و می توانید در نرم افزار Google Earth بر روی ویندوز استفاده نمایید]

جزئیات مسیرها:

۰۱ـ مسیر صعود (پیاده) از شابیل به پناهگاه

۰۲ـ مسیر صعود (پیاده) از پناهگاه به قله

۰۳ـ مسیر صعود (پیاده) از شابیل به جان پناه

۰۴ـ مسیر ماشین رو از شابیل به پناهگاه غربی

۰۵ـ مسیر ماشین رو از روستای ساربانلار به پناهگاه غربی

۰۶ـ مسیر ماشین رو از روستای موئیل به پناهگاه غربی

۰۷ـ مسیر صعود (پیاده) از پناهگاه غربی به جان پناه

۰۸ـ مسیر (پیاده) صعود از جان پناه غربی به قله

دانلود [ رمز فایل فشرده (zip): www.meshginshahrim.ir ]

راهنمای صعود به کوههای کسری و هرم:

صعود به کوه های کسری و هرم (۱، ۲ و ۳) نیازمند دانش، تجربه و اطلاعات مکفی است و بر خلاف سلطان، بالارفتن از آنها سخت و طاقت فرسا می باشد. لذا توصیه می شود برای صعود به این کوه ها حتما از لیدر و آشنا به منطقه بهره برده و آمادگی کافی جهت صعود سنگین را داشته باشید. در ضمن برای صعود به این قلل در برخی مسیرها استفاده از ابزار آلات فنی صخره نوردی یا یخ نوردی ضروری است. معمولا صعود به این قلل به صورت همزمان صورت میگیرد و کسانی که زحمت بالارفتن از ارتفاعات سخت کوه کسری را به خود می دهند به ارتفاعات قلل هرم نیز دست پیدا می کنند مگر در مواردی که صعود و فرود یک روزه به یکی از این قلل صورت می گیرد.

صعود به کوه کسری از چند طریق میسر می باشد: ۱ـ صعود از بالا دست روستای موئیل و دره شرقی کوه جنوارداغی ۲ـ صعود از ییلاق گلستان (منطقه هازار میغ) ۳ـ صعود از جان پناه کسری.

برای صعود مجزا به کوه هرم علاوه بر مسیرهای ییلاق گلستان و جان پناه کسری از طرف مشگین شهر، صعود از طریق پیست اسکی آلوارس سرعین نیز مناسب می باشد.

دسترسی به دامنه کوه جنوار داغی و ییلاق گلستان با استفاده از خودرو (ترجیحا کوهستانی)، از طریق جاده خاکی موئیل به ییلاقات میسر می باشد. ضمن اینکه برای رسیدن به جان پناه کسری نیز باید از همین جاده استفاده نمود. جان پناه کسری در ارتفاع ۳۷۵۰ متری و پایین دست کوه کسری برای استفاده کوهنوردان جهت صعود به این کوه و کوه های هرم قرار دارد.

صعود از دو مسیر جنوار داغی و گلستان به نسبت راحت تر از مسیر جان پناه می باشد. لذا بهتر است این مسیرها در اولویت ترجیح قرار بگیرند. در وسط کوه های کسری و هرم منطقه هرم چال قرار دارد که برای شب مانی و کمپ زنی مناسب می باشد.

تغذیه مناسب در کوهنوردی:

تغذیه صحیح و مناسب قبل و حین صعود به کوه در دستیابی به موفقیت و البته سلامت کوهنورد بسیار ضروری است. در PDF موجود در زیر، نکات لازم برای تغذیه مناسب یک کوهنورد و نیز داروهای مورد نیاز، توسط مولف جمع آوری شده و قرار می گیرد.

[نکته: با توجه به نیاز بدن به آب، حتی در صورت عدم تشنگی، نوشیدن مداوم آب در ارتفاعات به شدت توصیه می شود. این امر نه تنها به بدن در بازسازی آب از دست رفته کمک خواهد کرد بلکه می تواند نقش موثری در پیش گیری از وجود سردرد، گیجی و تهوع را داشته باشد]

دانلود PDF تغذیه در کوهستان

تصاویر:

موقعیت پناهگاه شمال شرقی سبلان بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/gC8k9i6v8x82

موقعیت جان پناه غربی و سنگ قارتال بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/UtjJqMwjRo22

موقعیت دریاچه قله سبلان بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/J6rBt4PMtpR2

موقعیت آبگرم شابیل بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/56yoYCBSAr32

موقعیت دریاچه قره گؤل بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/u6dDGFNaiBA2

موقعیت روستای ساربانلار بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/kYrmX6g2RiX32Hbz9

موقعیت پناهگاه غربی (بنی هاشم) بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/HhitFhafKYBshkDF8

موقعیت جان پناه کسری بر روی نقشه گوگل [لطفا گزینه Satellite را فعال کنید]:

https://goo.gl/maps/wvUHmxkQZb57MKRN6

[توجه: باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

تماس با ما:

ـ اگر نیاز به راهنمایی با جزئیات بیشتر و کاملتر دارید و یا اینکه به دنبال راهنما و لیدر برای برنامه های سفر به مشگین شهر و یا صعود به سبلان میگردید می توانید از طریق روشهای موجود در لینک زیر با ما در ارتباط باشید. ما در اولین فرصت پاسخ درخواستها را داده و هماهنگی های لازم را صورت خواهیم داد:

برو به صفحه تماس با ما

 

2+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

9 thoughts on “راهنمای صعود به قله سبلان Guide to Climb Sabalan”

  1. واقعاً عالی و کامل و دقیق بود، مثل یه کوهنورد حرفه‌ای و دلسوز راهنمایی کردید با عکس ها و اطلاعات دقیق؛ واقعاً ممنونم😍🙏
    منی که آرزوی صعود به این کوه مقدس رو داشتم و نمی دونستم چطور برم، با خواندن این مطالب کاملا فهمیدم چیکار باید بکنم و تابستان امسال حتما خواهم رفت🤩

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *