سدها و دریاچه های مشگین شهر

سایر دریاچه های مشگین شهر Meshgin Shahr Other Lakes

سایر دریاچه های موجود در سطح شهرستان مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: ایمانعلی ایمانی

وجود پربرکت کوهستان سبلان، باعث جمع شدن آب حاصل از ذوب شدن برفها، بارشها و چشمه ها و تشکیل دریاچه های بزرگ و کوچک در منطقه مشگین شهر شده است. علاوه بر دریاچه های معروف شهرستان، تالابها و استخرهای کوچک و بزرگ دیگری نیز در سرتاسر شهرستان بخصوص در دامنه های کوهستان سبلان تشکیل یافته است. از جمله این دریاچه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ـ دریاچه قاراگؤل غربی: این دریاچه در دامنه شمالی هرم داغی (کیچک داغی) و پایین تر از آیی یاتاغی در ییلاقات مغانلو و نزدیکی پناهگاه غربی سبلان، شهید بنی هاشم، در ارتفاع ۳۳۰۰ متری قرار گرفته است. آب این استخر به علت سنگهای سیاه اطراف و رسوبات آن در زمین، متمایل به سیاه بوده و از این رو به دریاچه قاراگؤل (استخر سیاه) معروف است. این دریاچه برای تامین آب مورد نیاز عشایر منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین مسیر برای دسترسی به این دریاچه با ماشینهای کوهستانی، مسیر دریاچه طاووس گؤلی به جان پناه می باشد. البته مسیر دیگری نیز وجود دارد و آن جاده خاکی ییلاقی از طرف شابیل به هوشنگ میدانی و سپس قاراگؤل می باشد.

ـ دریاچه قاراگؤل قزل بره: این دریاچه در بالای کوه قزل بره در شمال شرقی سبلان و در ارتفاع ۳۱۰۰ متری واقع شده است. این دریاچه برای ییلاقات منطقه قزل بره بسیار حیاتی بوده و سهم بزرگی را در شکل گیری طبیعت سرسبز و ییلاقی آنجا دارا می باشد. دسترسی به این دریاچه از جاده خاکی سردابه ـ قوتورسویی میسر می باشد.

ـ سایر دریاچه های دامنه سبلان: از دیگر دریاچه های دامنه سبلان می توان به دریاچه های کوچک در دامنه کوههای کسری و هرم اشاره نمود. ضمن اینکه همواره دریاچه های فصلی دیگری نیز در اطراف سبلان و نیز کوههای اطراف مشگین شهر شکل می گیرد.

تصاویر:

موقعیت دریاچه قاراگؤل غربی بر روی نقشه گوگل: [لطفا گزینه Satellite را فعال نمایید]

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/L98eFs5dMYx

 

موقعیت دریاچه قاراگؤل قزل بره بر روی نقشه گوگل: [لطفا گزینه Satellite را فعال نمایید]

https://goo.gl/maps/rvF7NvqvZ6u

0
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *