جاذبه های طبیعی توریستی مشگین شهر

شیروان دره Shirvan Dare

دره تندیسهای سنگی شیروان، دومین ژئو پارک خاورمیانه

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: ایمانعلی ایمانی

شيروان دره (دره شیروان، Shirvan Valley) با تلفظ محلی شیروان دره سی، به عنوان دومین ژئو پارک خاورمیانه، دره ای است عمیق و عریض، كه حدودا در ۲۰ كيلومتري جنوب شهرستان در بخش مشگین شرقی و در نزدیکی شهر لاهرود، در دامنه سبلان واقع شده است، ارتفاع سطح آن از دریا ۲۲۰۰ متر و مساحت آن ۷۵ كيلومتر مربع برآورد شده است. طول این دره از حوالی شهر لاهرود تا آبگرم شابیل به بیش از ۳۰ کیلومتر می رسد.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی، حیات گیاهی و جانوری، این پارک طبیعی به عنوان دومین ژنو پارک خاورمیانه مراحل ثبت خود را در سازمان یونسکو سپری می کند. این زیستگاه محل زندگی دائمی وحوش متعددی چون خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، کبک، قمری و تعدادی پرندگان مهاجر می‌باشد.

بریدگی ها و دیواره‌های صخره‌ای شیروان دره، چشم انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده ‌است. سنگها در آن به صورت تندیس هایی دیده می‌شوند که انسان فکر می‌کند هر کدام با دستان هنرمندی با ذوق تراشیده شده ‌است. این منطقه از لحاظ شکل ظاهری و ساختار صخره ها، شباهت بسیاری به صخره های جزیره ماداگاسکار در شرق آفریقا و نیز منطقه کاپادوکیا Cappadocia در ترکیه دارد.

این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (کوههای هرم) از شرق به جاده لاهرود ـ شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین های روستای قلچقلو منتهی می‌شود.

برای ورود به شیروان دره مسیرهای زیادی وجود دارد. اولین، عمومی ترین و بی خطرترین مسیر برای ورود به آن و تماشای طبیعت بی بدیل صخره های سربه فلک کشیده این منطقه، طی کردن مسیر خاکی اما ماشین رود شابیل به دریاچه آت گؤلی و سپس طی مسیر با پای پیاده از کنار دریاچه به مدت حداکثر ۲۰ دقیقه می باشد. مسیر دیگر ورود، در ۵ کیلومتری پائین آبگرم معدنی شابیل قرار دارد، طی این مسیر تنها با پای پیاده ممکن بوده و برای ورود به دره باید از کنار آبشاری بلندی به سمت پائین صخره نوردی کرد. آبشار دوقلوی شیروان دره در این نقطه قرار دارد. علاوه بر این آبشار، در جنوب شیروان دره آبشار چشم نواز دیگری نیز وجود دارد.

نادر باخان (ندیر باخان) قسمتی از صخره های این دره معروف می باشد که به دره نادر باخان هم معروف است. چون نادر شاه قبل از تاجگذاری در دشت مغان سری به این دره هولناک زده و از بالای صخره بزرگی دره را تماشا کرده است لذا به این نام نامیده شده است. بالاتر از این دره، دشتی صاف وجود دارد که به هوشنگ میدانی یا میدان اشک (اشک میدانی) معروف است و به روایتی مکان جنگ اشکانیان و رومیان بوده است. در نزدیکی نادرباخان دو دریاچه به نامهای آت گؤلی و جیران گؤلی قرار دارند که طبیعتی محسور کننده و چشم نواز را به این منطقه بخشیده اند. به طوی که ترکیب یکی از این دریاچه ها با صخره های سر به فلک کشیده شیروان دره سی و ساوالان سربلند در یک عکس، چشم هر بیننده ای را شیفته و واله می سازد. دریاچه آت گؤلی محلی برای پرورش انواع ماهیان سردآبی می باشد که گاها جشنواره ماهی گیری نیز به همت مسئولان در این منطقه برگزار می گردد.

تصاویر:

موقعیت شیروان دره بر روی نقشه گوگل: [لطفا گزینه Sattelite را فعال سازید]

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/b3BG3t4mPaA2

1+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

2 thoughts on “شیروان دره Shirvan Dare”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *