مناطق نمونه گردشگری مشگین شهر

مجموعه پل معلق Suspension Bridge

مجموعه گردشگری خیاو تا گردولی (شامل پل معلق، زیپ لاین، هتل، سینما و ...)

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: شهروز عبادی

پل معلق مشگین شهر (Meshgin Shahr’s Suspension Bridge) (پل معلق مشکین شهر) یکی از بزرگترین پل های معلق پیاده رو جهان (از لحاظ طولی) و بزرگترین در خاورمیانه می باشد که در دامنه سبلان و در بالای دره خیاوچایی و پارک جنگلی مشگین شهر در استان اردبیل قرار گرفته است. طول این پل ۳۶۵ متر و ارتفاع آن از سطح دره ۸۰ متر می باشد، ضمن اینکه عرض آن ۲ متر بوده و از لحاظ امنیت و مهندسی از سطح بالایی برخوردار است. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

مجموعه گردشگری خیاو تا گردولی (با نام جدید پل لند Pol Land) که تحت عنوان پروژه نور سبلان توسط شرکت مکان شهر ابرار در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در دو سایت A و B احداث شده، و در بهار ۹۴ به بهره برداری رسیده و بسیار سریع در حال توسعه می باشد، دارای بخشهای زیر می باشد:

ـ پل معلق پیاده رو (اصلی): این پل که در بین۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری قرار دارد بزرگترین پل معلق پیاده رو خاورمیانه می باشد. سطح بخشی از پل شیشه ای (از جنس پلی کربنات و سکوریت) می باشد و در ساخت بقیه سطوح آن از مواد پلیمری و کامپوزیتی طرح چوب با مقاومت بالا در مقابل رطوبت، حریق، ضربه و فشار به همراه صاعقه‌گیر و بادسنج و سنسورهای کنترل حرکتی و دمپرهای خنثی‌کننده رزونانس استفاده شده است. این پل ظرفیت عبور بیش از ۳ هزار نفر را دارا می باشد.

ـ پل معلق پیاده رو (چوبی): این پل که در سایت B مجموعه قرار دارد نسبت به پل اصلی کوچکتر بوده و در ساخت آن از سازه های چوبی بیشتری استفاده شده است. طول این پل ۱۰۰ متر می باشد.

ـ زیپ لاین Zipline: یکی از بزرگترین زیپ لاین های کشور با طول ۳۵۰ متر، دارای سه لاین و امکان استفاده سه کاربر به طور همزمان.

ـ بیگ جامپ Big Jump: هیجان پرش از ارتفاع ۱۶ متری بر روی تشک بادی.

ـ قالیچه معلق: این پروژه تفریحی که به تازگی مورد بهره برداری قرار گرفته است در سایت B مجموعه پل لند و در کنار پل معلق چوبی قرار دارد. قالیچه معلق دارای شش صندلی و کمربند ایمنی فلزی برای راحتی سرنشینان و سرعت حرکت کم و بصورت رفت و برگشت طراحی و ساخته شده است. کفی متحرک این سازه در فاز اول به صورت تمام فرش بوده و در فاز دوم قرار است از کفی شیشه ای برای جذاب تر و هیجانی تر شدن آن استفاده شود.

سایر بخشهای مجموعه پل معلق عبارتند از:

ـ هتل و تالار پذیرایی ـ سوئیت های اقامتی
ـ رستوران و فود کورت Food Court ـ سینما Cinema Pol
ـ بازارچه‌ ـ شهربازی کودکان
ـ پارکینگ ـ فروشگاه
ـ زیپلاین کودکان ـ صخره نوردی

علاوه بر بخشهای مذکور کلنگ زنی ساخت پروژه پارک آبی پل معلق (به عنوان مدرن‌ترین پارک آبی شمالغرب ایران) نیز صورت گرفته و قرار است در آینده ای بسیار نزدیک این طرح با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به بهره برداری برسد.

قابل ذکر است که پل معلق همواره میزبان جشنواره ها، برنامه ها و مراسمات مختلفی می باشد. از بین مهمترین جشنواره ها و برنامه های صورت گرفته می توان به جشنواره سراسری پاراگلایدر (با حضور بیش از ۳۰۰ پاراگلایدر سوار)، جشنواره ملی فطیر، جشنواره نوروز، جشنواره زمستانی (شامل مردان یخی)، جشنواره دوقلوها، جشنواره های متداول تابستانی (با حضور خوانندگان و چهره های سرشناس کشور) و بسیاری از مناسبت ها و برنامه های دیگر اشاره نمود.

تصویر ۳۶۰ درجه:

عکاسی و تولید توسط: مهدی صادقی راد  |  توجه: لود عکس ممکن است کمی زمان ببرد، لطفا منتظر بمانید. ضمنا این تصویر ۳۶۰ درجه در اوایل احداث پروژه به ثبت رسیده و مجموعه همواره در حال توسعه و تحول می باشد.

تصاویر:

آدرس:

استان اردبیل ـ مشگین شهر ـ جاده موئیل ـ پشت بیمارستان ولیعصر (عج)

موقعیت مجموعه پل معلق بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/rRjxxzUNfK42

3+
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

17 thoughts on “مجموعه پل معلق Suspension Bridge”

  1. سلام و خسته نباشید. خواستم بدونم سایت بالن سواری سواری برای عموم قابل استفاده هست؟ و کلا شرایطش چیه و چطوری میشه هماهنگ کرد؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    1. سلام و سپاس. این بخش از مجموعه پل معلق قبلا مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر استفاده نمیشه. حال نمی دونم شرکت قصد داره در آینده دوباره این بخش رو راه اندازی کنه یا نه!

  2. سلام وقت بخیر من یه باغ دارم در دهانه دره هست میخوام پل معلق بزنم وجذب توریست کنم تلفن ومشاور ویا مجری پل میخوام در مشهد
    با تشکر نوری از طرقبه

  3. سلام وقتتون بخیر،ما عید برای گردش اومده بودیم پل معلق که وقتی داشتن میبستن ما اخرین نفر بودیم با عجله شد ساعتم افتاد از دستم و موند اونجا تو فیلمبرداریمون هم مشخصه،حالا میشه از نگهبانی اونجا بررسی کنیم؟با تشکر

  4. سلام وقت بخیر ما حدود ۱ ماه پیش رفتیم به تین مجموعه متاسفانه خاطره تلخی رقم خورد برامون پل اصلا ایمن نیست همسرم زیر پاش شکست خیلی خطرناک بود حتی جلوی خود ما یک خانم دیگه هم این اتفاق براش افتاد هنوز پای همسر من درد میکنه مدیر اونجا حتی گفتن که پول بلیط و برمیگردونن که این کارم نکردن گفتن تو تابستون آفتاب میخوره به پل شکننده میشه آخه مگه داریم؟؟؟؟!!!!!!!!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *